Kempenkamp 2005 dag 4

Dinsdag 12/7/2005

Waag eens een gokje…

Dobbelschaak
Al jaren is het dobbelschaak al een van de favoriete schaakonderdelen van het kamp. Niet omdat het zo veel te maken heeft met schaken maar omdat alle kinderen in gelijke mate actief mee kunnen doen.

2005-96

 2005-97

De meeste kinderen hebben al vrij snel door dat het de bedoeling is om de tegenstanders zo snel mogelijk schaak te zetten. Zodra je dan nóg een keer het goede getal dobbelt kun je een winstpunt claimen. Smurfen moesten erop toezien dat niet 2 x op hetzelfde bord winst geclaimd werd voordat de stukken weer in de beginstelling gezet waren. Ook waren er kinderen die vergaten hun eigen schaak op te heffen om maar zo vlug mogelijk een claimsituatie te kunnen creëren. Daarnaast duurden de wedstrijden telkens maar tien minuten. De teams werden in 2 groepen van 4 gedeeld en speelden een halve competitie tegen elkaar. Vervolgens speelden de nummers 1 van beide groepen tegen elkaar en zo ook de nummers 2, 3 en 4.

2005-98

 2005-99

De Smurfschieters en de Bataafjes wonnen beiden met overmacht de groepswedstrijden en mochten dus om de eerste plaats spelen. Na een spannende strijd trokken de Smurfschieters tenslotte met 14-11 aan het langste eind.

Eindstand Dobbelschaak

De Smurfschieters               15
De Bataafjes                    14
Julius Flapdrol                 13
The Gladiators                  12
De Brassers                     11
NOS                             10
De Schakende Romeinen           9
V                               8

Winkelspel
Er was eens een heel groot winkelcentrum in Arnhem. In dit winkelcentrum waren heel veel winkels, zo veel zelfs dat de kempenkampertjes een plattegrond nodig hadden om er hun weg te vinden. Ze wilden erg graag een partijtje gaan schaken, maar misten wat stukken! Na het bekijken van de gestipte kaart gingen de kinderen op zoek naar de verstopte stukken. Gelukkig was er in ieder geval op de kaart aangegeven waar ze cryptische omschrijvingen van de locaties van de stukken konden vinden. Zo werd middels een knap gekunselde foto duidelijk gemaakt dat de koning van een goed gekapte dame houdt. Op naar de kapsalon dus! Daar bleek dat de koning ook zijn eigen kapsel niet onbelangrijk vond en de vermiste koning was weer terecht!

2005-100

2005-101
Tussen alle activiteiten door was er tijd voor wat spelletjes…

De gevonden stukken vergemakkelijkten de zoektocht enigszins, ze gaven de groepen wat extra bewegingsvrijheid en daarmee de mogelijkheid om sneller naar de winkel te gaan waar de hints naar leken te verwijzen. Uiteindelijk wisten de Brassers op één na alle stukken te vinden. De volledige uitslag is als volgt:

Eindstand Winkelspel

De Brassers                     15
The Gladiators                  14
Julius Flapdrop                 12
De smurfenschieters             11
NOS                             9
De Schakende Romeinen           8
V                               6
De Bataafjes                    5

Gniffelspel
Het was weer lachen in het winkelcentrum in Arnhem. We waren met zijn allen afgereisd om nietsvermoedende passanten het leven zuur te maken. Zo hadden we een smerig blauw schuimend drankje gebrouwen. Vreemd genoeg wisten The Gladiators drie mensen te verleiden dit goedje naar binnen te werken en daarmee 15 punten binnen te halen. Je zou zeggen dat druiven en een glaasje wijn een stuk beter smaakten maar dat viel flink tegen. Niemand wilde voor de Smurfschieters plaatsnemen op een matje om al ‘aanliggend’ dit Romeinse maal naar binnen te werken. Er kwamen wat paarden langs gehinnikt die door de Bataafjes hoogstpersoonlijk uit het publiek geplukt waren. Helaas niet genoeg om het volle puntenaantal binnen te halen. Ook een groep Julius-Flapdrolgladiatoren maakte het winkelcentrum onveilig. Met zwaarden en een net wisten zij maar liefst 10 slachtoffers te vangen! Gelukkig vluchtte niet iedereen weg zodat V nog net aan een aantal mensen kon vragen waar zij vandaan kwamen. Een Amsterdammer werd niet gevonden maar wel 6 mensen uit Arnhem en omgeving. Ondertussen leurde Nos met druiven, baksteen, water, een lauwerkrans en een houten zwaard … waar mensen in totaal maar liefst € 1,90 voor wilden betalen. De Schakende Romeinen wisten ondertussen Muzieksmurf, zittend op een stoel, te laten verplaatsen door een stel krachtpatsers. Om in stijl te blijven haalden de Brassers twee mensen over zich als Romein te verkleden om het spektakel gade te slaan.

Al met al leverde dit de volgende stand op:

Eindstand Gniffelspel

The Gladiators                  15 
De Schakende Romeinen           13
Julius Flapdrol                 12
V                               9
Nos                             7
De Bataafjes                    5
De Brassers                     5
De Smurfschieters               4

Casino
De traditionele avond met casino blijft populair. Waarom is me sommige jaren een raadsel, zo handig als smurfen kinderen blut weten te krijgen. Bij het onderdeel roulette weet Moppersmurf vaak chagrijn te verspreiden door het veelvuldig draaien van een 0, om daarmee alle inzet te incasseren. Lange smurf staat bekend om zijn laatste rondjes bij het poker, en Brillie weet wat mexxen is. Op het juiste moment die 1 en 2 gooien, daar draait het om.

 

Dit jaar vielen de smurfen wat tegen. Ons Moppie wist enkel Alex en Jeroen in korte tijd blut te krijgen. Waarom luisteren ze toch naar hem? Potige verloor zelfs zijn auto nadat Mopper het draaien aan het rad aan Jasper had uitbesteed, gelukkig kreeg hij na twee keer extra afwassen de sleutels terug.

 

Bij het mexxen verdienden de Smurfen niets. Er moest zelfs geld bij. Tja, wat wil je als je Klungel laat meespelen… Maar ook Brillie wist weinig bij te dragen voor de Smurfen. De kindertjes wilden alleen om een hele lage inzet spelen, en ook al droeg Brillie scheutig wat extra’s bij, ze waren niet te vermurwen.

 

Lange beschermt de kids lange tijd door met een maximum inzet te spelen.

 

Alleen het allerlaatste potje mag alles ingezet worden. Dat deden onder andere Gijs en Laura gretig, met een lege portemonnaie als resultaat.

Omdat Gijs en Laura beiden van de NOS zijn, hielden die wel erg weinig over. De scores van de andere groepen lagen erg dicht bij elkaar.

 

Het mexxen werd in het vervolg van het kamp nog wel regelmatig door de oudere kids op de slaapkamer gespeeld. Niet om muntjes, maar om een tegenprestatie. En zo kon het gebeuren dat Roy rustig aan tafel zat, plots naar achteren werd getrokken en de lippen van Brigitte op de zijne voelde…

Eindstand Casino

V                               15
De Brassers                     13
The Gladiators                  11
De Smurfschieters               10
De Schakende Romeinen           10
De Bataafjes                    10
Julius Flapdrol                 10
NOS                             7

Kampkrant Dinsdag 12-07
Door ‘De Brassers’: Simin, Sjoerd, Mark, Stan, Sjoerd


Gisteren deden we een speurtocht door de Betuwe. We zagen grote bergen met hele hoge toppen die wij, de Brassers, onder leiding van Babysmurf (Geert) twee keer hebben moeten doen om dat we verkeerd liepen.


Hoi, ik ben Sjoerd (van Breemen).

Het is heel leuk en gezellig en ik vond het bergspel niet zo leuk, maar vandaag is het wel leuk, we hebben het actieschaak gespeeld, dat was leuk en we hebben het winkelspel gedaan, ook leuk en vanavond gaan we het casinospel doen.

Groetjes,
Sjoerd Paridaans


Hoi,

We zijn vandaag (12 juli) naar het winkelcentrum geweest. We hebben een spel gedaan en het was heel leuk.


Hoi mensuhhh…

Vandaag is ’t dinsdag (de leukste dag) met een leuk schaakspel ’s morgens: ‘Dobbelschaak’. ’s Middags was het ‘Winkelspel’ daarna mocht je dan ook nog wat kopen van je €3,- zakgeld (veel mensen hadden €5,- hoor!). Ik had veel snoep gekocht. Vanavond gaan we casino doen. Bij het improvisatiespel ben ik getrouwd met Sjoerd (Paridaans) van Breemen.

Veel liefs en kusjes van thuis.
Groetjes,
Stan van Breemen
“De Brassers”

Leave a Reply