Casino

Echte kampveteranen herinneren zich misschien nog wel dat we na het zwemmen friet eten en die avond casino hebben. Hoewel het friet een dag te vroeg kwam, gingen we na het zwemmen alsnog casino spelen.

De smurfen moeten dit natuurlijk in alle rust klaar kunnen zetten en willen het liefst dat de kinderen nog niet weten dat we casino gaan doen. Dat tweede was al een beetje vergeefse hoop, want vrijwel alle kinderen hadden bedacht dat we de laatste niet-bonte avond casino zouden doen. Desondanks moesten ze allemaal naar hun slaapzaal om hun varkensstal op te ruimen.

De kinderen hun enthousiasme voor casino was echter gigantisch en de meeste kinderen waren ruim sneller klaar met opruimen dan de smurfen met het opzetten van het casino. Gelukkig konden de smurfen de zeer energieke kinderen nog even op de binnenplaats houden tot de andere smurfen klaar waren.

Hoewel het smurfencasino niet volledig doorgestoken kaart is, gebeuren er alsnog soms rare dingen. Zo draaide Hippe smurf als blackjackdealer voor zichzelf 4 ruiten azen op rij. Andere dingen hebben minder te maken met het spel en meer met de vermoeidheid van de smurfen. Zo had Baby 2 mokken: een koffiemok en een fichesmok. Hoewel hij niet probeerde fiches te drinken (ergens jammer), gooide hij wel fiches in zijn koffie.

Aan de andere kant liet Mihir zien dat je het spelletje niet goed hoeft te begrijpen om groot te winnen. Net nadat Baby de regels van roulette had uitgelegd besloot hij in te zetten op 9, wat het balletje meteen beloonde met een grote prijs.

Soms blijk je ineens een spel te spelen, zonder het überhaupt te weten. Dit ontdekte Sebastiaan toen hij bij het blackjack twee zevens kreeg en ze besloot te splitten. Hierop volgde een derde zeven en op dezelfde stapel de vierde en laatste zeven – een totaal van 21. Mopper besloot daarvoor de speelautomaat jackpot van 100 muntjes uit te keren.

De zwarte fiches met waarde één vormde voor veel kinderen de basis van hun inzet. Merijn trok dit nog net wat verder en verzamelde zoveel mogelijk van deze fiches, zodat hij altijd nog in kon blijven zetten en nooit teveel tegelijk kon verliezen. Dit vormde echter een probleem voor de smurfen, die langzaam aan steeds minder eentjes in de bank hadden. Uiteindelijk was het zo erg dat hij door Lolsmurf gedwongen werd 15 fiches in te wisselen voor een gelijke waarde aan rode (waarde 5) fiches.

Hij was niet de enige die voorzichtig met zijn of haar geld om ging. Sem had groot gewonnen bij het poker, maar bleef desondanks heel bescheiden inzetten. Dit verzekerde voor zijn team een solide 8.

Joep had een andere strategie bij Roulette; hij bleef vrolijk op rood inzetten. Dat bleek te werken, want aan het eind van de avond had hij 20 keer zijn startcapaciteit verdiend. Meer dan genoeg om de schulden die zijn groepsgenoten hadden bij Brillie’s bank in te lossen. Zelfs na deze genereuze daad had hij nog steeds bijna net zoveel als de andere grootverdiener: Koen. Toen Smullie de minimale inzet richting het eind van de avond flink verhoogde, zette Koen hoog in en kreeg bij het poker een fullhouse. Toen waren de smurfjes in een klap meer dan 8.000 muntjes armer.

Dit was genoeg om Joep in te halen, en de muntjes die de rest van zijn team nog had was genoeg om de 10 voor De Burgers veilig te stellen. Aan de andere kant leek team Eeuwig Tweede steeds tweede te worden in de een-op-een strijd tussen hun inzet en de dealer. Alleen Nathans gematigde kapitaal zorgde ervoor dat hun team zonder schuld eindigde.

Niet alle spellen waren echter standaard casinospellen. Zo konden de kinderen bij Ruimtesmurf jenga met een groepje spelen om muntjes te winnen. Dit deden ze uiteraard met een combinatie van uiterste concentratie en grote spanning. De emoties waren zo groot dat een aantal kinderen Ruimte nu “Jengasmurf” noemen. Daar is Moppersmurf stiekem over aan het mopperen, al snappen de kinderen niet zo goed waarom…

Als kers op de taart speelden “team harten” Smullie, “team schoppen” Hippe, “team klaveren” Klungel en “team ruiten” Speur levend paardenrace tegen elkaar. Kinderen konden inzetten op hun favoriete smurf. Vervolgens draaide Mopper kaarten van een stapel. Dan mocht de smurf wiens kleur was gedraaid uit stand verspringen, net als bij de minigames, richting de finishlijn. De atletische Smullie was groot favoriet, maar helaas waren de kaarten verkeerd voor hem geschud en bleef hij lange tijd op de startlijn staan. Toen zijn kaarten wel kwamen maakte hij een gigantische comeback. Daarna was het Klungels beurt om stil te staan. Bij hem was het zo erg dat hij er maar bij ging zitten. Door een combinatie van gunstige kaarten en jaren judotraining was Hippe echter de uiteindelijke winnaar, wat weinig kinderen hadden verwacht.

De Goudwinnende Sporters: 9

De Olympische donuts: 5

Jonne’s schuld: 5

De Ninja Turtles: 8

De Burgers: 10

Eeuwig tweede: 4

De Vuurgoden: 6

De Vlammende zes: 6

Sorry, comments are closed for this item.