Communicatiespel
Op dinsdagavond werd het communicatiespel gespeeld. De kinderen kregen zes spelletjes voorgeschoteld waarbij ze een opdracht moesten vervullen. Dit was echter niet zo makkelijk, want per spel was er een behoorlijke communicatiebeperking.
Bij Knutselsmurf moesten de kinderen een woord raden, uitgebeeld door een van hun groepsgenoten. Lolsmurf deed bij zijn spel een paar bewegingen, die iemand in spiegelbeeld moest kopiëren, waarna de groepsgenoten dat weer moesten kopiëren. Dit leverde een aantal fraaie momenten op, als Lolsmurf weer eens sneller was dan zijn schaduw, eh spiegelbeeld.
Bij Smullie moesten de kinderen in een kringetje proberen te tellen, maar ze mochten niet met elkaar een strategie bespreken. Bovendien mocht een kind niet twee keer achter elkaar, net als zijn buurman en mochten niet twee kinderen tegelijk wat zeggen. Het trucje was elke keer iemand over te slaan (met oneven groepjes komt iedereen aan de beurt). Hier was het verschil tussen de groepjes goed te zien. De eerste noot had het trucje heel snel door en kwam maar liefst tot 125. Bij andere groepjes duurde het aanmerkelijk langer en was 24 het hoogste aantal.
Dichtsmurf had een spel waarbij kinderen iets moesten tekenen terwijl ze geblinddoekt waren, wat nog vrij lastig bleef. Dat bleek ook bij het spel van Moppersmurf, waar kinderen tegenover elkaar zaten en een kind met behulp van instructies (pijl naar boven, halve cirkel) iets moesten tekenen. Bij Hippe smurf moesten kinderen een liedje raden dat uitgebeeld werd door een kind. Helaas haperde de techniek soms, maar de hint ‘4 woorden’ over de titel van het nummer was voldoende om Diana ‘het is een nacht’ te laten raden. Opnieuw een blijk van uitstekende communicatie van De eerste noot, waardoor zij 9 punten voor dit spel scoorden. De volle 10 punten waren echter voor de spelende stukken.
De eerste noot: 9
De saxofoon spelende superschakers: 5
De Beatles: 8
De spelende schaakstukken: 10
Harmonie de torens: 8
De krakende noten: 7