Kempenkamp 2004 dag 4

Dinsdag 27/7/2004

Een aktief dagje…

Schaaktoernooi
Dit keer was het weer eens gewoon schaken in plaats van een bijzondere variant. Het was dus een normaal snelschaak toernooi.


Sophie Paridaans wint het toernooi

Iedereen kreeg 5 minuten per wedstrijd. Er werden totaal 6 rondes gespeeld. De winnares van dit toernooi was Sophie Paridaans, zij had alles gewonnen. Bennie van Heeswijk, Suzie Noten en Gijs Heeren wisten in de buurt te blijven zij verloren alledrie maar één keer.

 

Eindstand Kempenkamp 2004 schaaktoernooi

Nr  Lnr Naam                                            punten  W.P.  S.B.  ap
  1   1 Sophie Paridaans                                 6.0   25.5   22.75
  2  18 Bennie v Heeswijk                                5.0   23.5   18.00
  3  12 Suzie Noten                                      5.0   20.5   16.50
  4  37 Gijs Heeren                                      5.0   20.0   14.50
  5  22 Roy Noten                                        4.0   24.0   15.00
  6  25 Sven Jansen                                      4.0   22.0   11.50
  7  33 Brigitte Paridaans                               4.0   22.0   11.50
  8   4 Jeroen v Poppel                                  4.0   21.0   13.00
  9  27 Dirk Wenting                                     4.0   21.0   11.00
 10  14 Floris Willem                                    4.0   20.5   13.50
 11  20 Nick Schmitz                                     4.0   20.5   11.50
 12  23 Sjoerd v Horssen                                 4.0   19.0   11.00
 13   7 Kelly Noten                                      4.0   18.0   11.00
 14  29 Larissa Jansen                                   4.0   17.0    9.00
 15  34 Wessel Veerbeek                                  4.0   16.5    8.50
 16  35 Mark Tilburgs                                    3.5   19.0    9.25
 17   8 Patrick de Jong                                  3.5   17.0    7.25
 18  28 Ruud Weijtens                                    3.0   23.5    9.50
 19  24 Stef v Beers                                     3.0   21.0    8.00
 20  39 Jeffrey Leyten                                   3.0   19.5    7.50
 21  17 Rik van Dam                                      3.0   18.0    6.00
 22  30 Benjamin Bok                                     3.0   18.0    6.00
 23   6 Anne Willem                                      3.0   16.5    4.75
 24   3 Stan van Breemen                                 3.0   16.0    4.00
 25   2 Bob Stevens                                      3.0   15.0    4.25
 26  32 Nick Wijnen                                      3.0   15.0    3.50
 27  19 Crijn v Vlokhoven                                3.0   14.0    5.50
 28  41 Rutger v Mierlo                                  2.0   19.0    4.50
 29  26 Ariana Jansen                                    2.0   18.0    4.00
 30  38 Rene v Til                                       2.0   17.5    4.50
 31   5 Rob de Haas                                      2.0   17.5    4.00
 32  10 Jurgen Antonis                                   2.0   17.0    3.75
 33  31 Sjoerd Paridaans                                 2.0   16.5    2.50
 34  16 Alex Zahradnik                                   2.0   14.5    2.50
 35  15 Daan de Haas                                     2.0   14.5    1.75
 36  21 Laura v Beers                                    2.0   13.5    1.50
 37  13 Roel van Happen                                  2.0   12.0    2.50
 38  36 Wendy vd Linden                                  1.0   14.5    1.00
 39  40 Anne v Heeswijk                                  1.0   14.0    0.50
 40   9 Joost vd Meijden                                 1.0   13.5    1.00
 41  11 Jasper vd Heijden                                1.0   12.5    0.25

Score Kempenkamp 2004 Schaaktoernooi

De Jungelaars              10
De Regenbroeders            9
De Ontdekkingsreizigers     9
De Apen van de Jungle       8
JC Verdwaald                7
De Survivors                6
De Avonturiers              5
De Blauwe Bosapen           4

Hindernisbaan
Voor deze middag stond de hindernisbaan op het programma. Gelukkig werkte het weer vandaag goed mee, en konden we daarom de hele middag alle spellen in de felle zon spelen. De flessen met zonnebrand waren daarom steeds in de buurt. De hindernisbaan bestond uit 8 korte spelletjes, en als finale een estafette. Elk groepje begon bij een ander spel, en draaide steeds na het fluitsignaal door naar het volgende, zodat iedereen bij elk spel kon laten zien hoe zij omgaan met de verschillende hindernissen die ze tegenkwamen. Hieronder een korte uitleg van de 8 spellen en de afsluitende hindernisestafette.

Hoepelspringen
Er liggen 9 hoepels op de grond. Deze zijn genummerd 1 t/m 9. De kinderen staan in een rijtje achter de startlijn. Ze beginnen in hoepel nummer 1, springen vanaf hier naar hoepel nummer 2…….t/m hoepel nummer 9. Springen ze per ongeluk bijvoorbeeld vanaf hoepel nummer 4 naar hoepel nummer 6, dan moeten ze weer terug naar hoepel 4. Dus snel springen heeft het risico dat je terug moet. De hoepels liggen namelijk niet logisch geordend. Hoepel 2 was bijvoorbeeld niet meteen naast hoepel 3.

Als iemand de eerste de 9 hoepels had gehad, liep deze terug naar de startlijn, en kon de volgende beginnen. Op deze manier moest men zo vaak mogelijk de reeks van hoepels afmaken en werd er na 5 minuten geteld hoe vaak dit gelukt was. Sommigen kinderen sprongen heel soepel van de ene naar de andere hoepel. Anderen hadden hier iets meer moeite mee, hè Gijs.

 

Koningsrace
Een spel waarbij een van de groepsleden “de koning” is, en zonder zelf de grond of één van de hindernissen geraakt te hebben, de andere kant van het parcours moet zien te bereiken. Het idee is dus dat hij/zij wordt getild door de rest van het groepje en zo om en over alle hindernissen wordt gedragen. Het parcours begon meteen met een moeilijke hindernis. De koning moest onder een stok van zo’n halve meter boven de grond door. De meeste groepjes losten dit op door zelf te gaan liggen, en de koning over je heen te laten lopen. Maar een andere manier die ook gebruikt is was om de koning eerst met zijn voeten naar voren onder de stok door te steken waarbij de andere groepsleden deze aanpakten, en dan zo de koning overgeven, en weer opnieuw optillen.

 

Daarna moest de koning over twee tonnen getild worden (zonder deze aan te raken, want dat levert strafseconden op), en als laatst was er nog een kleine slalom. De meeste groepjes deden er ongeveer één à anderhalve minuut over, maar de Ontdekkingsreizigers hadden een andere techniek en deze kostte dan ook wat meer tijd. De leden uit deze groep lieten de koning over hun ruggen lopen, om zo zonder de grond te raken bij de finish te komen. Roy en Sjoerd gingen steeds achter elkaar op de grond liggen, zodat Ariana, de koning, over hun heen kon lopen, en Stef en Sven hielden hierbij de armen van Ariana vast, zodat ze niet omviel. Het was een hele mooie techniek om te zien, alleen jammer dat het niet de snelste manier was, maar de bonuspunten voor de originaliteit hebben ze wel verdiend!

 

Macaronisliert
Een van de wat rustigere spellen was het leggen van een zo lang mogelijke macaronisliert. Op de tafel lag (ongekookte) macaroni, welke de kinderen met de uiteinden tegen elkaar aan moesten leggen, zodat er een mooie macaroniketting overbleef. De kinderen begonnen vaak aan een eigen reeks, en legden dan in de laatste minuut snel nog even wat macaroni als verbindingsstukken tussen de losse macaronikettingen.

Het hebben van kleine handen met smalle vingers was voor dit spel behoorlijk handig. Roel legde in ongeveer één minuut al een ketting van zo’n 30 cm, wat behoorlijk goed was vergeleken met de rest van de kinderen.

Uitputtingsslag
Bij dit spel werden de sprintkwaliteiten van de kinderen getest. Steeds korte sprintjes van een meter of 5 waren behoorlijk vermoeiend. En dat terwijl ze het maar 1 minuut hoefden vol te houden. Dit bleek echter precies lang genoeg. Na 30 seconden waren sommige kinderen al aan het klagen dat ze hier wel heel erg moe van werden. Wat ook onze bedoeling was, zodat ze die avond misschien een keer wel op tijd gingen slapen.
Dit spel had als werktitel de fotorolletjesrace omdat er fotorolletjes gebruikt werden. Maar als we na afloop naar de gezichten van de kinderen keek is Uitputtingsslag de enige juiste naam.

Het groepje werd in 2 groepen van 3 verdeeld. Deze 3 kinderen moeten daarna tegelijkertijd zoveel mogelijk fotorolletjes van de ene emmer in een andere leggen. De 3 kinderen beginnen elk in een ander hoekpunt en mogen elkaar niet inhalen. In elk hoekpunt staat een emmer met fotorolletjes. In het midden staat de emmer waar aan het einde van het spel zoveel mogelijk fotorolletjes in moeten zitten. De oudste kinderen in de groepjes van 5 hadden nog extra pech ook; zij moesten namelijk 2 keer mee lopen.

 

Ringen steken
Een spel waar we 3 paarden en 3 ridders voor op de paarden voor nodig hadden. De oudsten, en vaak ook sterksten, van het groepje speelden vaak voor paard, en de jongsten voor ridder. De ridders moesten op de rug van het paard springen, en dan met een stok in de hand de ringen van de bomen meenemen.

Er waren 3 ringen opgehangen. Voor elke ring die men miste, of die op de grond viel, kreeg men 5 strafseconden. Er moest dus een afweging gemaakt worden tussen snel vooruit sprinten en het risico lopen dat je alle ringen mist, of gewoon de tijd nemen voor de ringen, maar dus wel een tragere race lopen. Ieder paar had zijn eigen tactiek. Het team De Avonturiers had de eerst genoemde tactiek. Zij gingen gewoon voor de snelste tijd, en probeerden alleen om de eerste ring te pakken, en daarna probeerden ze het niet eens. Dit betekende dus wel steeds 10 of 15 seconden straftijd. Maar uiteindelijk leverde deze tactiek ze wel de overwinning van dit spel op.

Boomstam hangen
Armkracht was bij dit spel een zeer belangrijke factor. Lang aan een paal blijven hangen en alleen gebruik mogen maken van je armen, is niet voor iedereen even makkelijk. Maar toch was het ook niet handig als je een grote sterke jongen bent. De paal hing namelijk niet al te hoog. Dus de langere kinderen konden hun armen niet meer uitstrekken als ze het met gebogen ellebogen niet meer volhielden. En ook moesten zijn hun benen al enigszins optrekken om de grond niet meteen al te raken. Daarom was het bij dit spel lang niet van tevoren duidelijk wie er de beste tijd neer zou gaan zetten.

Het leek er lang op dat Crijn dit spel zou gaan winnen. Hij zat in het eerste groepje dat dit spel speelde, en zette meteen al een toptijd van 1 minuut en 19 seconden neer. Het duurde heel lang voordat iemand daar aan kon tippen. Maar het lukte Wessel, die als laatste spel het boomstam hangen had toch. Hij evenaarde de tijd van Crijn op de seconde. En dat terwijl hij van te voren van Smurfin niet te horen kreeg wat de beste tijd tot nu toe was.

Hockey slaan
Een van de rustigere spellen van het parcours. Men kon hier even lekker uitrusten voor het spel wat hierop volgde, namelijk de uitputtingsslag.

 

Op een hellend stukje van het grasveld waren 3 poortjes geplaatst. De achterste, en dus ook de moeilijkste, was 15 punten waard, de middelste 10 en de voorste 5. Ieder kind mocht 5 keer met een houten plankje tegen een tennisbal slaan om te proberen deze door de poortjes te krijgen. Voor sommigen een moeilijk karwei, anderen ging het behoorlijk goed af. Er werden ook veel verschillende slagtechnieken gebruikt: met een of met 2 handen, tussen de benen door slaan of gewoon net als bij golf langs de bal staan,etc. Sommige kinderen gingen ook eerst achter de bal liggen om zo te kijken of deze wel precies op dezelfde lijn met het poortje stond, zodat ze hem alleen maar recht en met de goede snelheid hoefden te raken. Een echt winnende techniek heb ik echter niet gezien. Dit verschilde per kind.

Rivier oversteken
In de jungle moet je natuurlijk wel eens een rivier oversteken. Maar om nou met natte schoenen verder te moeten is niet altijd prettig. Men moet dus proberen om het riviertje over te steken zonder natte voeten te krijgen. In de jungle kan men bijvoorbeeld over keien naar de overkant lopen. Deze werden in dit spel uitgebeeld door de juten zakken. Elke keer dat een voet van een van de groepsleden de grond raakte kreeg men 3 strafseconden. Goed opletten dus! Het groepje, altijd bestaande uit 5 of 6 kinderen, kreeg 3 juten zakken. Deze moest men zo neer zetten dat men steeds met zijn allen op 2 van de zakken stond, zodat de ander van achter naar voren doorgegeven kon worden, om zo vooruit te komen. Iedereen moest steeds goed opletten dat men niet net van de zak afstapte anders had je weer 3 strafseconden aan je broek hangen. Brilsmurf was streng vandaag! Leuk was het wel om te zien dat sommigen niet door hadden dat anderen in hun groepje de sprong van de ene zak op de ander niet konden maken. Deze hadden nou eenmaal wat kortere benen. En dan moest er dus weer teruggesprongen worden, zodat ook dit groepslid verder kon over de rivier.

Finalespel: Hindernisestafette

 

Het afsluitende spektakelstuk van de hindernisbaan was de hindernis estafette. Er was een parcours uitgezet van ongeveer 300 meter met daarin een aantal obstakels. Direct na de start volgde een slalom, vervolgens moesten de kinderen helemaal naar de hoek van het veld, om een boom heen die daar stond en daar kwam het tweede obstakel: fietsbanden om bezemstelen gooien.

Pas als er een fietsband raak werd gegooid mocht er verder gelopen worden naar de volgende hindernis: daar moest een zandtaartje gebakken worden dat door Smulsmurf gekeurd werd op kwaliteit.

 

Daarna werd de vlag die gebruikt werd als estafettestokje even neergelegd en werd een springtouw gepakt. Springtouwend moesten de kinderen naar een volgende tafel lopen waar glazen water klaar stonden.

 

Pas als de glazen leeg waren (opgedronken of op het hoofd gezet) konden ze weer doorlopen naar de vlaggen. Met vlag en al moesten ze vervolgens over een serie strobalen springen, het heuveltje op rennen en onderaan de vlag overgeven naar de volgende teamgenoot. De avonturiers bleken het snelste team te hebben, en wonnen dit spel.

Lolsmurf & Moppersmurf

 


Een erg enthousiaste Knutsel moest even later even bijkomen van de inspanningen…

Eindstand hindernisbaan

De Avonturiers             10
De Survivors                9
De Regenbroeders            7
De Ontdekkingsreizigers     6
De Jungelaars               5
De Blauwe Bosapen           4
De Apen van de Jungle       3
JC Verdwaald                3

Pret tussendoor
Naast alle spelletjes zijn er natuurlijk ook veel andere dingen die gebeuren op kamp. Da’s pret tussendoor voor de jeugd. De Smuirfjes moeten dan echter wel eens afzien.

 

Dat ondervond ook Muziek. Jasper van der Heijden heeft hem een eigen hindernisbaan bezorgd. Geboeid en al moest Muziek precies doen wat Jasper zei. Het gerucht gaat dat Muziek nu nog steeds geboeid was geweest als er geen reddingsaktie door de andere Smurfen gekomen was…

Een andere uitdaging werd bedacht door Stan van Breemen. Hoe krijg je de Smurfen zo snel mogelijk in paniek… Nou zorg dat je beugel kapot gaat! Stan had echter geen rekening gehouden met Potige. Als een echte tandarts schoot hij, met handschoentjes en mondkapje aan, al snel te hulp.

 

Op professionele wijze werd Stan verdoofd. Hierna werd met uiterste nauwkeurigheid de beugel gerepareerd. We hebben begrepen dat Stan voor de zekerheid toch maar naar een tweede tandarts is gegaan. Dat zou best wel eens slim geweest kunnen zijn…

Ondertussen hield Sophie Paridaans zich met hele andere dingen bezig. Er waren toch wel veel Kempenkampers die een beter kapsel konden gebruiken. Als een echte haarstyliste ging ze te werk. Al snel zag je de stekels en kuifjes verschijnen.

 

Brillie was hier zo van onder de indruk dat hij ook maar direct een afspraak maakte. Voor Sophie geen probleem. Ook al had ze niet zoveel haar om mee te werken, dat kapsel van Brillie is wel goed gekomen. Brillie overweegt nu vaste klant bij haar te worden…

Hulp van een Kempenkampertje
Elk jaar worden er heel veel foto’s en video-opnamen gemaakt. Zo ook dit jaar. Maar wat was dat? Er liep een Kempenkampertje rond met een videocamera. Wie kon dat anders zijn dan Kelly Noten. Vol enthousiasme maakte ze veel opnamen. We zijn benieuwd naar de eindresultaten!

Net als vorig jaar heeft Kelly ook dit keer weer veel foto’s gemaakt. Je kunt deze terugzien in het extra fotoboek. Hier kun je ook nog de foto’s van Sophie Paridaans en Roy Noten terugvinden.

De quiz
Deze week zijn we op pad gegaan door de jungle. De jungle zit echter vol valkuilen en onduidelijkheden. Daarom werd het hoog tijd dat we een aantal dingen leerden over deze tropische wildernissen. Voordat je op pad kunt gaan, moet je eerst weten wat je allemaal mee moet nemen. Om daar achter te komen, is het weer nodig om te weten wat je op je tocht tegen kunt komen. Dit leerden we door een aantal planten en dieren te bekijken en daarvan te zeggen of ze wel of niet uit de jungle afkomstig waren. Zodra je dit weet, is het handig om te weten wat alles ongeveer kost, omdat je anders binnen de kortste keren blut bent. Twaalf voorwerpen lagen klaar en de prijs daarvan moest bepaald worden met behulp van de getallen die in het cijfer voorkwamen. Dit was het betreft de voorbereiding. Alleen… ook in de jungle zelf moet je een heleboel weten om te overleven. Zo moet je bijvoorbeeld weten waar al je spullen liggen en wat je ermee kunt, ook als het donker is. Om het geheugen een beetje te testen, moesten de groepjes een flink aantal voorwerpen bekijken. Deze werden daarna afgedekt en toen werden er allerlei vragen over die voorwerpen gesteld.

 

Overdag, tijdens je overlevingstocht, moet je soms heel snel informatie kunnen zoeken. Bijvoorbeeld als je oog in oog staat met een leeuw; dan kan het handig zijn om snel op te kunnen zoeken of dat beest gevaarlijk is of niet. De training bestond uit het zoeken van antwoorden in kranten van gegeven vragen. Snel kunnen opzoeken, dingen onthouden en weten wat je allemaal mee moet nemen, is natuurlijk heel handig, maar je moet ook gewoon het een en ander weten. Daarom kwam ook een ‘gewoon’ quizelement aan bod: we moesten allemaal een categorie kiezen en daar vragen over beantwoorden. Na deze quiz is iedereen echt klaar om de echte jungle in te trekken!

Eindstand quiz

De Blauwe Bosapen          10
De Avonturiers              9
De Survivors                8
JC Verdwaald                8
De Jungelaars               7
De Regenbroeders            7
De Apen van de Jungle       6
De Ontdekkingsreizigers     5

JC Verdwaald
Het was vandaag de beurt voor JC Verdwaald om iets over de dag op te schrijven. Ook deze groep heeft weer diverse spellen beschreven. Hieronder kun je hun bevindingen van de afgelopen dag vinden.

Levend Stratego
Het levend stratego was leuk. Je krijgt een kaartje dat je moet gebruiken als volgt. Je krijgt een getal van bijvoorbeeld nummer 13. Die kan alleen worden verslagen door nummer 1. Verder kan nummer 13 alles verslaan dat onder hem zit. Als iemand hetzelkfde getal heeft als jij, dan ruil je de kaart. Je verzamelt een kleur. Je kan dus ook wel andere kleuren krijgen, dat is niet erg. Er zijn maar 4 groepen, dus ook 4 kleuren. Er werken twee groepen samen.
Er waren 2 rondes voor de kinderen die in slaapkamer 1 zitten en 3 ronden voor de kinderen die in slaapkamer 2 zitten.

Schaken op dinsdagochtens
We deden 5 minuten snelschaak met 6 rondes per persoon. Eerste was Sophie Paridaans. Sophie was de eerste ronde vrij en won van Boerensmurf. Naderhand won ze alles.

De hindernisbaan voor de finale (door Wessel Veerbeek en Mark Tilburgs)
Voor de finale waren er 8 spellen:

  • Hockey en de bal door de poortjes slaan
  • Fotorolletjes verplaatsen
  • Bruggen maken met Brillie en de natte voeten
  • Over de hoepelroute springen
  • Ruiter op aap spelen met een lans
  • Koningsparcours: erg lastig want de koning mocht niks aanraken
  • Ketting maken met macaroni
  • Hangen aan boomstam, waar ik samen met Crijn 1.19″ haalde (eerste plaats)

Hoewel we erg ons best deden (sommige tijdens de finale iets te veel…) werden we bij dit spel gedeeld laatste.

Uitleg van de spellen:
Spel 1: Je had een slaghout en dan moest je 5 tennisballen in poortjes van 5, 10 en 15 punten slaan.
Spel 2: Je had 5 emmers in deze opstelling:

In de zwarte emmers lagen fotorolletjes en die moest je in de lege emmers doen. Dit spel mocht je spelen met nog 3 personen die met de klok meeliepen.
Spel 3: Je had zakken en je moest je groep heen en terug brengen.
Spel 4: Je had 9 fietsenbanden liggen. Je moest springen van 1 naar 2 naar 3 etc.
Spel 5: Bij dit spel moesten 2 personen op elkaar zitten en de bovenste moeten de kokosnoten (ringen) uit de bomen stoten, Bij elke gevallen ring kwamen er 5 straf sceonden.
Spel 6: Bij dit spel moest een koning(in) over een bepaald parcours komen. Maar… die mag niet de grond aanraken. Maar door de hindernissen was dat niet makkelijk. Eerst moest hij/zij onder een lat doorkomen, maar zonder de grond aan te raken want anders kreeg je strafseconden. En daarna ergens overheen.
Spel 7: Hier moest je met droge macaroni een zo lang mogelijke ketting maken. Dit moest met z’n vijven/zessen tegelijk. Dus kon je ze aan elkaar maken. Maar lag er iets niet goed, dan telde de langste ketting. Je kreeg 5 minuten.
Spel 8: Bij dit spel moest je aan een boomstronk hangen. Als je de grond raakte werd de tijd stopgezet en genoteerd. Dit was erg lastig want je kon niet gewoon hangen, maar alleen met opgetrokken benen of met je kin op de boomstam. Staand was dit makkelijk, maar blijven hangen in de lucht was moeilijk.

De finale van de hindernisbaan (Nick Wijnen)
De finale bestond uit een aantal hindernissen op een lange baan. Eerst een scherpe zigzag, dan ringen gooien, een toren maken van zand, touwtje springen, hijgend een glas water drinken en dan twee sprongen over hooibalen om naar de finish te gaan waar Wessel Veerbeek tegen Suzie Noten aanknalde om haar vierde plaats in te nemen. Er werd gespeeld met 8 teams van 5 personen die allemaal het hele stuk moesten afleggen.

Leave a Reply