Kempenkamp 2006 dag 6

Donderdag 6 juli

Baby’s ontbijt

Net als de rest van de smurfen moet Baby ook eten. Helaas kan ij zelf nog niet zo goed zijn eigen brood smeren en kan hij al helemaal niet overweg met een vork. Daar hebben ze tegenwoordig allemaal dingen voor zoals kant en klare babyvoeding. Vandaag mochten de kinderen een keer toekijken hoe Baby werd gevoerd! “En een hapje voor….”

2006-37

Shrekschaak

Een schaakspel gebaseerd op de film Schrek. Het klinkt misschien vreemd maar het is echt waar. Deze ochtend gingen de kinderen Schrekschaken. Elke groep had naast de borden om te schaken nog een extra bord waar de film Schrek (vertaald naar schaken) zich afspeelde. Voor degene die niet zo bekend zijn met het verhaal: Schrek wil graag Fiona bevrijden uit de toren waar zij wordt gevangen gehouden door een draak. Gelukkig heeft Schrek Donkey bij zich, want de draak wordt spontaan verliefd op Donkey. En als de draak achter Donkey aan gaat is het pad vrij voor Schrek om Fiona te bevrijden. Op het schaakbord werd dit gesimuleerd. Eerst moest Donkey (paard) bij het kasteel komen zodat de draak aan de kant ging. Dan kon Schrek (koning) bij Fiona (dame) komen. Om Donkey of Schrek te mogen zetten moest er wat gedaan worden op de normale schaakborden. De kinderen speelde dus groep tegen groep. Als ze een paard sloegen van de tegenstander mocht Donkey een zet doen, en als er mat werd gezet mocht Schrek een zet doen. Het was dus een wedstrijdje om de paarden en om het mat zetten. Tussen door werd er zo nu en dan tussen de groepen gewisseld zodat je verschillende tegenstanders kreeg. De groep die het vaakst Fiona kon bevrijden kreeg de meeste punten.

Hindernisbaan

Het was al weer behoorlijk warm op de donderdag middag en de zon scheen volop. Maar dit hinderde ons niet om lekker buiten te gaan spelen! Het spel van deze middag was de hindernisbaan, deze bestond uit 2 delen. Eerst 8 kleine spelletjes die de groepjes 1 voor 1 afliepen en daarna het grote finalespel.

2006-38

De 8 spelletjes die gespeeld werden waren:

1. Doolhof: er was met stoepkrijt een doolhof getekend op de grond. Een van de kinderen werd geblinddoekt en bij de ingang van het doolhof neer gezet. De rest van het groepje moest dan het kind door het doolhof ‘begeleiden’ door te zeggen welke kant hij/zij op moest lopen. De paden waren erg smal dus je moest heel voorzichtig zijn. Het kwam dus ook regelmatig voor dat er een voetje op een van de lijnen kwam. Dit telde als 1 strafpunt. Het groepje met de snelste tijd en minste strafpunten kreeg de meeste punten.

2. Koning/ koningin: ook bij dit spel moest er 1 iemand van het groepje van de start naar de finish gebracht worden. Deze keer was de moeilijkheid niet de blinddoek, maar het gras! Het was de bedoeling dat de koning/koningin langs de obstakels bij de finish kwam zonder de grond te raken. Een opdracht die je op meerdere manieren kunt uitvoeren. De meeste kozen ervoor om de kleinste en lichtste van de groep op te tillen en naar de finish te lopen. Anderen trokken hun shirt uit legden het op de grond en voorkwamen dat de koning de grond raakten. Ook hier kreeg de groep met de snelste tijd de meeste punten.

3. Estafette: Bij de estafette moest je zoveel mogelijk water in de fles boven op het heuveltje krijgen. Ze kregen een sponsbal die ze in een emmer water mochten onderdompelen en dan zo snel mogelijk de heuvel op rennen en de bal uitknijpen boven de fles. De groep die de meeste flessen had gevuld na 7 minuten kreeg de meeste punten.

2006-39 2006-40

4. Rietjesbrug: Bij dit spel werd flink beroep gedaan op het bouwkundig inzicht van de kinderen. Ze moesten in 7 minuten een brug bouwen van rietjes en plakband. En dit was nog niet alles, de burg moest ook nog eens een stuk van 30 cm overspannen. Al met al een hele klus dus. Niet elke brug was al gebruiksklaar na 7 minuten, maar er zaten ook originele en mooie bruggen tussen. De meeste punten gingen naar de mooiste en stevigste brug.

5. Kat in de zak: Wie kent de uitdrukking “een kat in de zak kopen” niet? Om te voorkomen dat ze een verkeerde aankoop zouden doen moesten de kinderen raden welke voorwerpen er in de jute zak zaten. Er zaten 8 voorwerpen in zoals: een helm, een cd, een voetbalpompje. De groep die alle voorwerpen goed hadden en het snelst klaar waren kregen de meeste punten.

2006-41

6. Smurf gooien: Nee het was niet de bedoeling wie een smurf zo ver mogelijk kon gooien. Maar je moest wel smurfjes omgooien. Er waren smurfen op de foto gezet en die foto was op een houten plankje geplakt dat om gegooid moest worden. Voor de grootste plankjes (die in het midden) kreeg je 5 punten, voor de kleinste 20. De groep had dus 7 minuten om zoveel mogelijk punten bij elkaar te gooien.

7. Sjoelen: Wie kent het niet? De ouderwetse sjoelbak. Het blijft simpel en toch is het leuk. Ook hier hadden de kinderen 7 minuten om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sjoelen.

8. Eetspel: Dit spel was totaal anders dan de rest. Hier moest namelijk iets smerigs gegeten worden. Boerensmurf bekend om zijn lekker sla was weer kok. En hij had iets lekkers klaar gemaakt voor de kinderen, ze hoefde maar 1 hapje te nemen om het punt te krijgen. Voor de meeste was er geprakte ei met een scheutje melk en flink wat zwarte peper erdoor heen. Met als garnering lekkere olijven. Goed roeren en je had een heerlijk tussendoortje. Voor een paar kinderen was er een alternatief. Krentjes op basis van zonnebloemolie, zwarte peper en een scheutje melk. Ondanks dat het er vies uitzag waren er veel kinderen die het toch probeerde te eten. Er waren er zelfs die het enorm vies vonden maar toch een hap door de keel kregen!

2006-42

Na deze spelletjes werd alles opgeruimd en het finale spel klaargezet. Het was tijd voor een grote estafette! Hier streden de groepen direct tegen elkaar en de groep die als snelst over de finish kwam had gewonnen. Als estafette stokje had elke groep een andere kleur pet op. De start lag net achter het heuveltje. Na het start sein moesten ze een rondje om het hele veld rennen en mochten dan bij de finish de pet doorgeven zodat de volgende van de groep kon gaan rennen. Om het ze wat moeilijk te maken waren er enkele obstakels! Eerst 6 hordes waar overheen moest worden gesprongen. Daarna om de boom naar het Kurklingen. Hier stond klungelsmurf (huidig kampioen kurklingen) om te controleren of het wel allemaal volgens de regels ging. Er lagen wat bierdopjes aan de rand van de 2e tafel,. De kinderen kregen andere bierdopjes om de andere van de tafel te schuiven. Dit kan even lastig zijn maar de meeste kinderen kregen dit vlot voor elkaar. Als klungel het schot goedkeurde mochten ze verder. Eerst nog door de slalom en dan kwamen ze bij smurfin en muziek. Hier moesten ze een bal in een emmer gooien. Er waren meerdere ballen en emmers, maar toch viel dit nog behoorlijk tegen. Maar uiteindelijk mocht toch iedereen verder. Nu konden ze naar de finish rennen, maar wel over de heuvel heen natuurlijk!

Casino

’s Avonds werden de kinderen uitgenodigd in het fantastische smurfencasino. Er werden allerlei spellen gespeeld, zo kon men er roulette spelen, blackjacken, mexen en inzetten op paardenraces.

Vooral roulette trok veel spelers die groot in hebben gezet, zo hebben Carl en Martijn hier flinke winst gehaald. Martijn had dan ook wel erg veel geluk, want net toen hij een ronde niet mee deed, omdat hij fiches ging wisselen werd er een 0 gedraaid en was iedereen zijn inzet kwijt.

Ook Patrick had flink wat winst behaald, maar dan aan de blackjacktafel. Ook zijn groepsgenoot Jeffrey was erg succesvol en ze hebben dan ook regelmatig ingezet op de kaarten van de ander. Het kwam dan ook zo nu en dan voor dat net wanneer er hoog werd ingezet blackjack op tafel kwam, waardoor de speler zijn inzet terug kreeg plus anderhalf keer zijn inzet.

2006-43 2006-44

Verder werden de paardenraces met heel veel enthousiasme gevolgd door de kinderen. Het was dan ook mooi om te zien hoe snel de azen over de tafel heen schoten als echte racepaarden onder aanmoediging van de kinderen.

2006-45

Het mexen met onze Brilsmurf werd ook uitbundig door de kinderen gespeeld en hoewel hier minder is verdiend dan bij de andere spellen hebben de kinderen zich hier prima vermaakt.

Ten slotte moesten de kinderen naar bed toe en om ze hierbij te helpen werd er strippoker gespeeld. De kinderen kregen eerst de kans om zich flink aan te kleden, waarna kinderen bijna als eskimo’s verkleed in een toch wel warme zaal rondliepen. Vervolgens werd er tegen elkaar gepokerd en was de winnaar de enige die zijn kleren aan mocht houden. De andere spelers aan de tafel moesten allemaal een kledingstuk uittrekken. Wanneer een kind in zijn ondergoed zat moest deze naar bed toe, maar men mocht natuurlijk ook eerder stoppen om naar bed te gaan.

2006-46

Carl bleek een erg succesvol casinospeler te zijn, aangezien hij het voor elkaar kreeg om zijn broer Mathijs letterlijk uit te kleden en daardoor naar bed te sturen. Ook Koen bleek een erg goede kaartspeler te zijn, aangezien hij het ook nog aardig laat heeft weten te maken. De uiteindelijke topspelers bleven nog enige tijd over en hoewel Luuk al enige tijd niet veel kleren aan had werd hij toch tweede door Mark nog flink wat kleren van het lijf te spelen. Uiteindelijk bleek Mark toch de grote winnaar van het strippoker, mede dankzij de grote hoeveelheid kleren die hij in 5 minuten aan had weten te trekken.

2006-47

Leave a Reply